【Talk Session: 9月30日(土)14:00 - 15:30】野口里佳 × 平野啓一郎

9月30日(土) / 14:00 - 15:30

/ Exhibition Room / Sept. 30 Saturday / Talk Session

スピーカー:野口里佳(写真家)、 平野啓一郎(小説家)
会場:Exhibition Room
参加費:各回500円(3回券 1,000円)
定員:40名
お申し込み:当日先着順

​―​

野口里佳(写真家)

1971年大宮市(現さいたま市)生まれ。1994年に日本大学芸術学部写真学科を卒業、12年間のベルリン滞在を経て現在沖縄を拠点に活動。「フジヤマ」(1997年-)、「星の色」(2004年)、「砂漠で」(2007年-)など、慣習で溢れた世界を一から把握し直すような、被写体との独特の距離感をもった写真作品で知られ、その視線は「異邦人の眼」とも評される。近年、ピンホール・カメラで光の源である太陽の写真を撮影した「太陽」(2005年 – 2008年)や、光速に近い速度で移動する宇宙船から見る恒星の光がドップラー偏移により多色に変化する現象、スターボウ(宇宙の虹)に着想を得た「飛ぶ夢を見た2」(2009年-)など、天文学的視座を交えながら、写真というメディウムに欠かすことのできない光を焦点に作品を制作。2011年のIZU PHOTO MUSEUMでの個展「光は未来に届く」では、これら写真作品と共にシルクスクリーン作品を並置するなど、写真の構成要素を丹念に分解・検証することで、光のみならず写真(フィルムカメラ)に対する考察を更に深めている。
野口の主な個展として、「光は未来に届く」IZU PHOTO MUSEUM(静岡、2011年)、「太陽」モンギン・アートセンター(ソウル、2007年)、「星の色」DAADギャラリー(ベルリン、2006年)、「彼等 野口里佳」アイコンギャラリー(バーミンガム、2004年)、「飛ぶ夢を見た 野口里佳」原美術館(東京、2004年)などが挙げられる。主なグループ展として、さいたまトリエンナーレ(2016年)、「The Living Years」ウォーカー・アート・センター(ミネアポリス、2012年)、横浜トリエンナーレ(2011年)、「光 松本陽子 / 野口里佳」国立新美術館(東京、2009年)、カーネギー・インターナショナル(ピッツバーグ、2008年)、シャルジャ・ビエンナーレ(2007年)、「夏の扉 – マイクロポップの時代」水戸芸術館現代美術ギャラリー(2007年)、フォトエスパーニャ(トレド、2006年)、「コモン・スケープ 今日の写真における日常へのまなざし」宮城県美術館(2004)、「ムーヴィング・ピクチャーズ」ソロモンR.グッゲンハイム美術館(ニューヨーク、2002年)/ グッゲンハイム美術館ビルバオ館(2003年)、「写真の現在2:サイト – 場所と光景」東京国立近代美術館(2002年)、「ファクツ・オブ・ライフ:現代の日本のアート」ヘイワードギャラリー(ロンドン、2001年)、「スタンダード」直島コンテンポラリーアートミュージアム(現ベネッセアートサイト直島)(2001年)にこれまで参加している。

平野啓一郎(小説家)

1975年愛知県蒲郡市生。北九州市出身。京都大学法学部卒。1999年在学中に文芸誌「新潮」に投稿した『日蝕』により第120回芥川賞を受賞。以後、数々の作品を発表し、各国で翻訳紹介されている。2004年には、文化庁の「文化交流使」として一年間、パリに滞在。2008年からは、三島由紀夫文学賞選考委員、東川写真賞審査員を務める。美術、音楽にも造詣が深く、幅広いジャンルで批評を執筆。2009年以降、日本経済新聞の「アートレビュー」欄を担当している。2014年、フランス芸術文化勲章シュヴァリエを受章。著書は小説、『葬送』『滴り落ちる時計たちの波紋』『決壊』(芸術選奨文部科学大臣新人賞受賞)『ドーン』(ドゥマゴ文学賞受賞)『かたちだけの愛』『空白を満たしなさい』、『透明な迷宮』、エッセイ・対談集に『私とは何か 「個人」から「分人」へ』『「生命力」の行方~変わりゆく世界と分人主義』等がある。最新長編小説『マチネの終わりに』を2016年4月に刊行。

【Talk Session: September 30 (Sat) 14:00 - 15:30】Noguchi Rika × Hirano Keiichiro

September 30 (Sat) / 14:00 - 15:30

/ Exhibition Room / Sept. 30 Saturday / Talk Session

Speakers: Noguchi Rika (Photographer), Hirano Keiichiro (Novelist)
Site: Exhibition Room
Admission: ¥ 500 / session (3 sessions: ¥ 1,000)
Capacity: 40
Booking: First-come basis

​―​

Noguchi Rika (Photographer)

Noguchi Rika was born in 1971 in the city of Omiya (current city of Saitama). Noguchi graduated from the Department of Photography, College of Art at Nihon University in 1994, and having based her practice in Berlin for 12 years, currently lives and works in Okinawa. Recognized for her photographic works including “A Prime” (1997-),“Color of the Planet” (2004), “In the Desert” (2007-) that convey a unique sense of distance to the subject and appears to freshly recapture the given world replete with convention, Noguchi’s gaze that is expressed through her practice is critically described as “the stranger’s eyes” at work. In recent years she has produced works that focus on the subject of light, an essential element within the medium of photography, while simultaneously incorporating astronomical aspects such as in “The Sun” (2005 – 2008), a series that photographs the sun as a source of light through use of a pinhole camera, and “I Dreamt of Flying 2” (2009-), inspired by the phenomenon of the starbow in which the light of the stars seen from a spacecraft traveling close to light speed is warped and appears multi-colored by theory of the Doppler shift. Noguchi’s solo exhibition “Light Reaching the Future” held at the IZU PHOTO MUSEUM in 2011, in which she juxtaposed such photographic works with silkscreen works had served to further deepen her consideration both towards light and to photography (the film camera), by means of methodically deconstructing and inspecting the compositional elements of the photograph.
Her major solo shows include: “Light Reaching the Future”, IZU PHOTO MUSEUM, Shizuoka (2011); “The Sun”, Mongin Art Center, Seoul (2007); “Color of the Planet”, DAAD Gallery, Berlin (2006); “Somebodies: Noguchi Rika”, Ikon Gallery, Birmingham (2004) and “I Dreamt of Flying: Noguchi Rika”, Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo (2004). Her Major group shows include: Saitama Triennale (2016); “The Living Years”, Walker Art Center, Minneapolis (2012); YOKOHAMA TRIENNALE 2011, The Yokohama Museum of Art / NYK Waterfront Warehouse, Yokohama (2011); “The Light: MATSUMOTO Yoko / NOGUCHI Rika”, The National Art Center, Tokyo (2009); 55th Carnegie International, Carnegie Museum of Art, Pittsburgh (2008); Sharjah Biennial 8, Sharjah Art Museum / Expocentre Sharjah (2007); “The Door into Summer―The Age of Micropop”, Contemporary Art Center, Art Tower Mito, Ibaraki (2007); PHOTOESPAÑA 2006, Museo San Roman, Toledo (2006); “Commonscapes: Photography Today, Views of the Everyday”, The Miyagi Museum of Art, Sendai, Japan (2004); “Moving Pictures”, Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2002) / Guggenheim Museum Bilbao, Spain (2003); “Photography Today 2―[sa´it] site/sight”, The National Museum of Modern Art, Tokyo (2002); “Facts of Life: Contemporary Japanese Art”, Hayward Gallery, London (2001) and “The Standard”, Naoshima Contemporary Art Museum (currently Benesse Art Site Naoshima), Kagawa (2001).

Hirano Keiichiro (Novelist)

Hirano Keiichiro wrote his first novel when he was only seventeen. After that, his writing career took off with incredible speed, and his historical novel Nisshoku (The Eclipse), set in medieval France, won him the Akutagawa Prize in 1999. Hirano may have been the youngest-ever winner at only 23 years of age, but his use of elegant, classical language and profoundknowledge of European history had critics lauding him as the next Yukio Mishima. Hirano followed Nisshoku’s success with Ichigetsu monogatari (Tale of the First Moon) and Soso (Farewell to the Departed), set in late 19th century France and early 20th century Japan,respectively. 2003, however, marked a turning point, wherein Hirano began writing shorter stories about contemporary society and a range of themes pertaining to it, such as war, family, death, modernization, and technology.
Starting in 2004, Hirano spent a year in Paris as a cultural envoy appointed by Japan’s Ministry of Cultural Affairs. During this time, he travelled all over Europe giving lectures. After his return to Japan, he wrote a number of essays, but by 2008 his love of fiction had him returning to fulllength novels. The 2008 murder mystery Kekkai (Dam Break), and 2009 science fiction novel Dawn both received rave reviews, as did his Katachi Dake no Ai (Artificial Love) in 2010.
Currently Hirano is writing a novel that is being serialized in the manga magazine Morning, entitled Kuhaku wo Mitashinasai (Fill the Void). Since 2008 Hirano has been a judge for the Yukio Mishima Literary Prize and the Higashikawa Photo Prize. Through translation, his novels have come to be widely read in France, Korea, Taiwan, Russia, Sweden, and Egypt.

[Awards]
• 120th Akutagawa Prize for Nisshoku (1998)
• 59th Education, Science and Technology Ministers Art Encouragement Prize for New Writers for Kekkai (2008)
• 19th Prix Deux Magots Bunkamura for Dawn (2009)