【Talk & Screening: 9/30(日)14:30 – 17:00】上映「ANPO: Art X War」、トーク:リンダ・ホーグランド

9/30(日) / 14:30 – 17:00

/ Talk Session / Exhibition Room / Sept. 30 Sunday / Screening

会場:Exhibition Room
参加費:各回500円(3回券 1,000円)
定員:40名
お申し込み:当日先着順

 

 

今から半世紀前の60年安保当時、熱かった日本をアーティストがどのように表現したのか。1960年6月に日米安全保障条約が岸信介政権下で自動更新されるまでの一ヶ月間、国会周辺は安保に反対する市民のデモで溢れかえりました。1945年の敗戦からまだ15年しかたっていないその時代、学生、労働者、主婦など様々な立場の人が参加したこの運動を一つにした最大の原因は「二度と戦争をしたくない」という市民の強い意志だったことをアーティストたちは語っています。

 

本作『ANPO』を監督した、リンダ・ホーグランドは、日本の映画業界人の間では、海外映画祭に出品する際の通訳や英語字幕翻訳者として知られる、日本で生まれ育ったアメリカ人です。彼女は、字幕翻訳の仕事を通して日本映画を深く知るにつれ、1960年の安保闘争が、当時を経験した映画監督に大きなトラウマを残していることに気づきました。さらに、当時のアーティストたちが絵画や写真を通して安保問題、米軍基地問題を表現しており、日本にも市民による“抵抗”の歴史がある事を発見しました。そのことが、ホーグランド監督のこの映画制作のきっかけになっています。「60年安保闘争とは何だったのか、彼らを闘争に掻き立てたのは何だったのか、そして、その後遺症として未だに日本に残る米軍基地が日本にどういう影響を及ぼしているのか等を映画という形で表現することに決めました」とホーグランド監督は語っています。

 

現在も日本は、沖縄の普天間基地の問題など、安保に象徴される日米の関係を、根本的にはなにも問い直しをせずに棚上げしてきました。 『ANPO』は、日本で生まれ育ったアメリカ人リンダ・ホーグランド監督が、60年安保を知るアーティストたちの証言と作品を通して、日本とアメリカの関係の問い直しを日本人に迫るドキュメンタリーです。

 

 

映画『ANPO』
2010 / color / video / 89分 / アメリカ、日本

 

監督・プロデューサー:リンダ・ホーグランド
撮影:山崎裕
編集:スコット・バージェス
音楽:武石聡、永井晶子
出演・作品:会田誠、朝倉摂、池田龍雄、石内都、石川真生、嬉野京子、風間サチコ、桂川寛、加藤登紀子、串田和美、東松照明、冨沢幸男、中村宏、比嘉豊光、細江英公、山城知佳子、横尾忠則, 佐喜眞加代子、ティム・ワイナー、半藤一利、保阪正康

​―​

ホーグランド・リンダ
アメリカ人宣教師の娘として京都に生まれ、山口と愛媛の公立小・中学校に通い、英語 はホームスクールで勉強。米国エール大学を卒業。

1996年より、宮崎駿、黒澤明、深作欣二、大島渚、阪本順治、是枝裕和監督作品等、 250本以上の邦画の映画字幕を書く。2004年には日米交流150周 年記念外務大臣賞を受ける。2007年に平成中村座のNYリンカン・センターで上演された歌舞伎「法界坊」の全台詞を英訳し、2014年には同じく平成中村座上演の「怪談乳房榎」 を英訳し、どちらもNYタイムズ紙に絶賛。石内都、桐野夏生、横尾忠則、三宅一生等、日本を代表するアーティストの表現の英訳を幅広く手がける。

2007年にはライターとプロデューサーを務めた映画「TOKKO /特攻」が日本で全国公開され、 NHK 、米国 他10カ国でテレビ放送される。2010年に映画「ANPO 」で監督としてデビューし、 トロント映画祭でプレミア上映、日本で全国公開され、MoMA等で特別上映。監督2作品目の 「ひろしま石内都・遺されたものたち」をNHKと共同制作し、2013年に映画版が日本で全国公開され、「天声人語」やThe New Yorkerで高く評価される。監督作品3作目は「鶴の恩返し」 をモチーフにした動物映画「The Wound and The Gift 」2014年に完成。現在製作中の「江戸あばんぎゃるど」はNHKと共同制作、2019年に放送される。 NYを拠点に日米で活動中。

【Talk & Screening: Sept. 30 (Sun) 14:30 – 17:00】Screening: "ANPO: Art X War", Talk: Linda Hoaglund

Sept. 30 (Sun) / 14:30 – 17:00

/ Talk Session / Exhibition Room / Sept. 30 Sunday / Screening

Site: Exhibition Room
Admission: ¥ 500/session (3 sessions: ¥ 1,000)
Capacity: 40
Booking: First-come basis

 

 

In 1951, Japan signed the US-Japan Mutual Security treaty (ANPO in Japanese), giving the US the right to maintain armed forces on their soil. A growing resistance to the U.S. military presence culminated in the protests of 1960 – in which millions of citizens took to the streets. ANPO: Art X War allows the art of Japanese artists to guide viewers through the opposition to the effects of the government response and the onerous U.S. military presence that has disrupted Japanese life for decades.

 

Raised in rural Japan by American missionaries, filmmaker Linda Hoaglund has spent her life wrestling with the complexity of US-Japanese relations. Working as a subtitler for Japanese films, she discovered that 1960 marked a deeply traumatic period reflected in film. That year, Oshima’s three films each portrayed a country steeped in tumult. Even the films of the entertaining Naruse take a dark turn after 1960, and the title of Kurosawa’s 1960 film, The Bad Sleep Well, speaks for itself. In photographs and paintings from the same period, she witnessed the hopes and dreams of millions of Japanese ignited and subsequently trampled into national despair after the democratic uprising was crushed.

 

Resisting complete annihilation, the movement left an indelible mark on the creative output of artists who participated, many rising to international prominence. Ongoing byproducts of ANPO – like environmental degradation and pollution – continue to spark the artistic dialogue and add to the arsenal of creative resistance.

 

Vividly resurrecting a forgotten period of Japan’s history and chronicling the insidious effects of the U.S. military presence, Hoaglund has excavated a vast cultural legacy buried in museum vaults and brings to light the continuing struggle and its unresolved questions.

 

 

ANPO: Art X War
2010 / color / video / 89min. / USA, Japan

Directed and produced by Linda Hoaglund
DP: Yamazaki Yutaka
Editor: Scott Burgess
Music: Takeishi Satoshi and Nagai Shoko
Artists: Aida Makoto, Asakura Setsu, Ikeda Tatsuo, Ishiuchi Miyako, Ishikawa Mao, Ureshino Kyoko, Kazama Sachiko, Katsuragawa Hiroshi, Kato Tokiko, Kushida Kazuyoshi, Tomatsu Shomei, Tomizawa Yukio, Nakamura Hiroshi, Hosoe Eikoh, Yamashiro Chikako, Yokoo Tadanori, Higa Toyomitsu, Sakima Kayoko, Tim Weiner, Hando Kazutoshi, Hosaka Masayasu

​―​

LINDA HOAGLUND

Linda Hoaglund was born in Kyoto, Japan, the daughter of American missionary parents. She attended Japanese public schools, international high school, and graduated from Yale University.
Since 1996, she has subtitled 250 Japanese films, by Kurosawa Akira, Miyazaki Hayao, Oshima Nagisa, Fukasaku Kinji, Sakamoto Junji and Kore-eda Hirokazu. In 2004, she received a commendation from Japan’s Foreign Minister for promoting Japanese film abroad. In 2007, she translated Hokaibo, starring Nakamura Kanzaburo, at Lincoln Center, and The Ghost Tale of the Wet Nurse Tree, starring Nakamura Kankuro, in 2014. Both received rave reviews in the New York Times. She has interpreted and translated for Ishiuchi Miyako, Kirino Natsuo, Issei Miyake, Murakami Takashi, Yokoo Tadanori, Tomatsu Shomei, Moriyama Daido, Ando Tadao, and other renowned artists and writers.
In 2007, she produced and wrote the documentary film Wings of Defeat, broadcast on NHK and PBS. In 2010, she directed ANPO: Art X War, that premiered at the Toronto International Film Festival. In 2012, she directed Things Left Behind, co-produced with and broadcast on NHK. In 2014, she produced and directed The Wound and The Gift, narrated by Vanessa Redgrave. Hoaglund is currently completing The Guardians of Edo Avant-Garde, co-produced with and to be broadcast by NHK in January, 2019.
She resides in Brooklyn, NY.