Eiki Mori, from the series Family Regained, 2017 (reference image)

【Talk Session: 9/28(金)16:00 – 18:00】「小さいながらもたしかなこと 日本の新進作家vol.15」伊藤貴弘、森栄喜、ミヤギフトシ、細倉真弓、河合智子

9/28(金) / 16:00 – 18:00

/ Sept. 28 Friday / Talk Session / Exhibition Room

スピーカー:伊藤貴弘、森栄喜、ミヤギフトシ、細倉真弓、河合智子
会場:Exhibition Room

参加費:各回500円(3回券 1,000円)

定員:40名

お申し込み:当日先着順

 

展覧会URL:「小さいながらもたしかなこと 新進作家vol.15

​―​

伊藤貴弘
1986年東京生まれ。武蔵野美術大学美術館・図書館を経て、2013年より東京都写真美術館に学芸員として勤務。主な企画展に「長島有里枝 そしてひとつまみの皮肉と、愛を少々。」(2017)、「いま、ここにいる」(2017)など。

 

 

森栄喜
パーソンズ美術大学写真学科卒業。2014年『intimacy』(ナナロク社)で第39回木村伊兵衛賞を受賞。作品集『Crows and Pearls』『tokyo boy alone』や、同性婚をテーマにしたパフォーマンスシリーズ『Wedding Politics』など。2017年に『Family Regained』を写真、映像、パフォーマンス作品として発表、同タイトルの作品集(ナナロク社)も刊行。2018年末、東京都写真美術館、KEN NAKAHASHI、フェスティバル/トーキョーで、新作の映像・パフォーマンス作品を発表予定。

 

 

ミヤギフトシ
1981年沖縄県生まれ。東京都在住。
留学先のニューヨークにて、美術関連書籍の専門店に勤務しながら制作活動を開始。自身の記憶や体験に向き合いながら、国籍や人種、アイデンティティといった主題について、映像、オブジェ、写真、テキストなど、多様な形態で作品を発表。近年は文藝誌上にて、小説『アメリカの風景』『暗闇を見る』『ストレンジャー』も発表。アーティストランスペースXYZ collectiveの共同ディレクターをつとめる。近年の主な展覧会に、「How Many Nights」(ギャラリー小柳、2017年)「Almost There」(ヴァルガス美術館、2017年)「あいちトリエンナーレ2016: 虹のキャラヴァンサライ」(愛知芸術文化センター他、2016年)「日産アートアワード ファイナリスト7名による新作展」(BankART Studio NYK、2015年)などがある。

 

 

細倉真弓


立命館大学文学部、および日本大学芸術学部写真学科卒業。東京近郊で撮影した自然と若者のヌードを組み合わせた初期作『KAZAN』が、繊細さと力強い感受性で都市を描き出し、独特なエロスと美しさをそなえた新しい東京の写真表現として国内外から注目を集める。2011年オランダ「Foam Magazine」の新人選抜号『Foam Talent 2011』に選抜される。2012年、台湾關渡美術館のレジデンシプログラムに参加。
主な個展に『祝祭ーJubilee』(nomad nomad、香港、2017)、『CYALIUM』(G/Pgallery、東京、2016)、『クリスタル ラブ スターライト』(G/Pgallery、東京、2014)、『Floaters』(G/Pgallery、東京、2013)、『KAZAN』(G/Pgallery、東京、2011)。二人展に『Homage to the Human Body』 (Galleri Grundstof、オーフス、デンマーク、2017)、グループ展に『集美xアルル国際写真フェスティバル Tokyo Woman New Real New Fiction』(厦門、中国、2016)、『Close to the Edge: New Photography from Japan』(MIYAKO YOSHINAGA、ニューヨーク、2016)など。写真集に「KAZAN」(アートビートパブリッシャーズ、2011)、「Floaters」(Waterfall、2014)、「クリスタル ラブ スターライト」(TYCOON BOOKS、2014)、「Transparency is the new mystery」(MACK、2016)、「Jubilee」(アートビートパブリッシャーズ、2017)。また磯部涼と共に手がけた月刊誌での連載「ルポ 川崎」が、サイゾーより単行本化された。

 

 

河合智子
Academy of Art University卒業(サンフランシスコ)。ドイツ・ベルリン在住。28年度文化庁新進芸術家海外研修員(ドイツ)。歴史や文学、自身の経験などを通して人間、都市、動物、自然の関係の中にある”不確かさ/曖昧さ”を考察し生の探求を行っている。主な個展に [On the Origin of Springs] Künstlerhaus Bethanien (2018,ドイツ)、[Utopia] Gallery916small(2014,東京)、TokyoFrontline Photo Award、準グランプリ受賞 (2013,日本)、キュンストラーハウス・ベタニエン、インターナショナルスタジオプログラム参加(2017-18,ドイツ)。

【Talk Session: Sept. 28 (Fri) 16:00 – 18:00】"Things So Faint But Real: Contemporary Japanese Photography vol.15" ITO Takahiro, MORI Eiki, MIYAGI Futoshi, HOSOKURA Mayumi, KAWAI Tomoko

Sept. 28 (Fri) / 16:00 – 18:00

/ Sept. 28 Friday / Talk Session / Exhibition Room

Speakers: ITO Takahiro, MORI Eiki, MIYAGI Futoshi, HOSOKURA Mayumi, KAWAI Tomoko
Site: Exhibition Room

Admission: ¥ 500/session (3 sessions: ¥ 1,000)

Capacity: 40

Booking: First-come basis

 

Exhibition URL: “Things So Faint But Real: Contemporary Japanese Photography vol.15

​―​

Takahiro Ito
Born 1986. After working in the Musashino Art University Museum & Library, he presently works as a curator for the Tokyo Photographic Art Museum. His main curatorial shows include “Nagashima Yurie: And a Pinch of Irony with a Hint of Love”(2017), “In the Here and Now”(2017).

 

 

Eiki Mori
Born in Kanazawa, Japan. Graduated from The Photography Dept., Parsons The New School for Design in 2011. He won the 39th Kimura Ihei Award in 2014 for intimacy. Currently lives in Tokyo. Eiki Mori is a Tokyo-based artist, known for his photography exploring themes about ‘same-sex marriage,’ diversifying ‘family forms,’ and ‘gender identities,’ through putting himself in a fictitious situation amongst his lover and friends in front of the camera. The concentration on this theme implies retrieving and connecting those who live together, a microcosmos of the social community in diversified forms and sexualities. For his practice, he uses multiple medias such as photography, videos, performance, and text.

 

 

MIYAGI Futoshi
Futoshi Miyagi was born in 1981 in Okinawa, lives and works in Tokyo.
After graduating from high school, Miyagi moved to New York and started his career as an artist whilst working in a bookstore specializing in art-related books. His works are mostly derived from his personal experiences and memories, and underlying themes such as nationality, ethnicity and identity. He develops these ideas and experiences in the form of photographs, videos, objects and texts. His novels “America no Fukei (Scenes from America)”, “Kurayami wo miru” and “Stranger” were published on “Bungei” magazine in 2017. He also co-directs artist-run-space XYZ collective. His recent exhibitions include “How Many Nights” Gallery Koyanagi (2017); “Almost There”, Jorge B Vargas Museum, Manila (2017); “Aichi Triennale 2016: Rainbow Caravan” various locations, Aichi (2016). He was selected as a finalist for Nissan Art Award 2015.

 

 

Mayumi Hosokura


Graduated from Ritsumeikan University, College of Letters, and from Nihon University’s College of Art, Photography Department. The works in her early “KAZAN” series, combining natural sceneries of suburban Tokyo and nude young models, are subtle and strongly sensitive portraits of the city that have been attracting attention worldwide as a new type of Tokyo style photography with a unique blend of beauty and eroticism. Hosokura was selected as a “Foam Talent 2011” by the Dutch Foam Magazine in 2011, and participated in a residency program at the Kuandu Museum of Fine Arts, Taiwan, in 2012. 
Solo exhibitions include “Jubilee” (nomad nomad, Hong Kong, 2017), “CYALIUM” (G/P gallery, Tokyo, 2016), “Crystal Love Starlight” (G/P gallery, Tokyo, 2014), “Floaters” (G/P gallery, Tokyo, 2013) and “KAZAN” (G/P gallery, Tokyo, 2011). Her works were also exhibited in the two-person show “Homage to the Human Body” (Galleri Grundstof, Aarhus, Denmark, 2017), and in the group exhibitions “Jimei x Arles: Tokyo Woman New Real New Fiction” (Xiamen, China, 2016) and “Close to the Edge: New Photography from Japan” (Miyako Yoshinaga, New York, 2016). Photo books include KAZAN (artbeat publishers, 2011), Floaters (Waterfall, 2014), Crystal Love Starlight (Tycoon Books, 2014), Transparency is the new mystery (MACK, 2016), and Jubilee (artbeat publishers, 2017). Cyzo published a book of the “Kawasaki Report” series that was initially coproduced for a monthly magazine with Ryo Isobe.

 

 

Tomoko Kawai
Tomoko Kawai is a Japanese photographer/artist based in Berlin, Germany. She studied at Academy of Art University in San Francisco. She has been exploring ‘forms of life’ by observing the ‘ambiguity’ and ‘uncertainty’ of reality in the relationship between human being, nature, animals and the city. Her recent solo exhibitions include [ On the Origin of Springs ] at Künstlerhaus Bethanien (2018,Berlin), [ Utopia ] at gallery916 small (2014,Tokyo). She has been awarded the 2nd prize of TokyoFrontline Photo award (2013, Japan). Grant recipient of the Agency for Cultural Affairs of the Government of Japan. (2016-17,Germany). Artist-in-residence in the international studio program at Künstlerhaus Bethanien (2017-18,Berlin).