【Lecture: 9月30日(土)13:00 - 13:45】「『Provoke』展をつくる」マシュー・S・ウィトコフスキー

9月30日(土) / 13:00 - 13:45

/ Exhibition Room / Sept. 30 Saturday / Lecture

タイトル:「『Provoke』展をつくる」
スピーカー:マシュー・S・ウィトコフスキー(シカゴ美術館 写真部門主任キュレーター)
会場:Exhibition Room
参加費:各回500円(3回券 1,000円)
定員:40名
お申し込み:当日先着順

​―​

マシュー・S・ウィトコフスキー(シカゴ美術館 写真部門主任キュレーター)

1989年イェール大学にて文学修士号を取得後、2002年に旧チェコスロバキアにおける前衛美術について博士論文でペンシルバニア大学美術史科博士課程を修了。2002年から2008年まで、ワシントンのナショナルギャラリーに勤務した後、2009年より現職であるシカゴ美術館写真部門の主任キュレーターを務めている。
これまでに20以上の展覧会を企画する他、サラ・チャールズワースやジョセフ・クーデルカ、クリストファー・ウィリアムスをはじめとする、写真家に関する数多くの書籍を執筆している。2008年に出版した『Foto: Modernity in Central Europe, 1918-1945』、そして2016年に出版した『Provoke: Photography in Japan between Protest and Performance, 1960-1975』により、Kranszna-Krausz Book Awardを二度受賞している。
現職に就いた後、戦後日本の写真作品約600点、写真集350点、その他写真雑誌をシカゴ美術館のコレクションとして収蔵している。その中には、中平卓馬、東松照明のみならず、成田空港建設反対運動に参加した無名の抗議者による作品も含まれ、その他、荒木経惟、細江英公、石内都、北井一夫、森山大道、須田一政、高梨豊、渡辺克己ら写真家の作品がコレクションされている。

【Lecture: September 30 (Sat) 13:00 - 13:45】"Making the Exhibition 'Provoke'" Matthew S. Witkovsky

September 30 (Sat) / 13:00 - 13:45

/ Exhibition Room / Sept. 30 Saturday / Lecture

Title: ”Making the Exhibition ‘Provoke'”
Speakers: Matthew S. Witkovsky (Curator and Chair, Department of Photography The Art Institute of Chicago)
Site: Exhibition Room
Admission: ¥ 500 / session (3 sessions: ¥ 1,000)
Capacity: 40
Booking: First-come basis

​―​

Matthew S. Witkovsky (Curator and Chair, Department of Photography The Art Institute of Chicago)

Matthew S. Witkovsky is Richard and Ellen Sandor Chair and curator, department of photography, at the Art Institute of Chicago. He has occupied the position since 2009, after working at the National Gallery of Art (2002-2008). He received his undergraduate degree in literature from Yale University (1989), and his doctorate in the history of art from the University of Pennsylvania (2002), with a thesis on avant-garde art in the former Czechoslovakia.
Witkovsky has organized more than twenty exhibitions and authored or edited one dozen books, among others on photographers Sarah Charlesworth, Josef Koudelka, and Christopher Williams. He has won the Kraszna-Krausz Book Award two times, first in 2008 for Foto: Modernity in Central Europe, 1918-1945 (National Gallery of Art, 2007) and again in 2016 for Provoke: Photography in Japan between Protest and Performance, 1960-1975. (LE BAL and the Art Institute of Chicago, 2016). During his tenure at the Art Institute he has added approximately 600 postwar Japanese photographs, and 350 photobooks and photo magazine issues, to the museum’s collections. Among these are strong holdings of work by Nakahira Takuma, Tomatsu Shomei, and anonymous protesters at Narita airport; also represented are photographers Araki Nobuyoshi, Hosoe Eikoh, Ishiuchi Miyako, Kitai Kazuo, Moriyama Daido, Suda Issei, Takanashi Yutaka, and Watanabe Katsumi, among others.